صومعه خور ویراپ ارمنستان
نوشته شده توسط : badsa

صومعه خور ویراپ ارمنستان

صومعه خور ویراپ (به ارمنی: Խոր վիրապի վանք) (خور ویراپ به معنی گودال عمیق یا چاه عمیق) صومعه‌ای است متعلق به کلیسای حواری ارمنی؛ که در دشت آرارات، در نزدیکی مرز ترکیه واقع شده است. این صومعه حوزه علمیه دینی و محل اقامت جاثلیق (رهبر ارشد کلیسای ارامنه ) ارمنستان می‌باشد.

 

تصویری زیبا از صومعه خور ویراپ ارمنستان 

تصویری زیبا از صومعه خور ویراپ

پیشینه صومعه خور ویراپ ارمنستان

در نتیجهٔ کوشش گریگور روشنگر، تیرداد سوم در سال ۳۰۱ میلادی، مسیحیت را دین رسمی کشور اعلام کرد و ارمنیان را به این آیین نو فراخواند. کلیسای کوچک در سال ۶۴۲ میلادی در منطقه Virap Kirat توسط نرسس سوم معروف به سازنده ساخته شد. نرسس سوم کلیسای کوچک را به عنوان نشانه ستایش سنت گریگوری برپا ساخت و در طول سده‌ها بارها بازسازی شده است. در سال ۱۶۶۲ میلادی، کلیسای بزرگتر به نام «آستواتساتسین مقدس» St. Astvatsatsin به معنی (مادر مقدس خدا) در اطراف خرابه‌های کلیسای کوچک قدیمی، صومعه، سالن ناهار خوری و حجره راهبان ساخته شد.

[

تصویر زیبا از صومعه خور ویراپ ارمنستان 

تصویر زیبا از صومعه خور ویراپ

گریگور روشنگر، پسر آناک از «دودمان پارتیان» ارمنی بود. او از شهرستان «پاهلاو» و سرزمین پارتها برخاسته از خاندان سورن و اشکانی بود. گریگور در سزاریا، با آیین مسیحیت آشنا می‌شود و به مسیحیت می‌گرود. او زبان‌های سریانی و یونانی را می‌آموزد. تیرداد سوم در سال ۲۸۷ میلادی بر تخت پادشاهی ارمنستان نشست. آنگاه گریگور، برای خدمت به او به دربار اشکانیان ارمنی رفت، اما به سبب گرایشی که به دین مسیح داشت، از تیرداد رنج و آزار بسیار دید و به فرمان او سیزده سال در سیاه‌چال، صومعه خور ویراپ زندانی کرد.پس از آزادی گریگور مقدس، پادشاه و بزرگان از او طلب بخشش کردند تا از گناه آنان بگذرد. آنگاه گریگور مقدس، موعظه آغاز کرد و از رحمت پروردگار سخن گفت و مردم را به شناخت خداوند دعوت کرد . گریگور در سال ۳۰۲ میلادی به مقام روحانی و رهبری کلیسای ارمنستان منصوب شد.

موقعیت صومعه خور ویراپ ارمنستان

صومعه خور ویراپ در نقطه صفر مرزی بین ارمنستان و ترکیه قرار دارد. صومعه در حدود ۸ کیلومتری جنوب آرتاشات، استان آرارات واقع شده است. این بنا در زمان سلسله اشکانی ارمنستان در دشت آرارات در ارتفاعی معادل ۲۳۰۰ متر از سطح دریا ساخته شده است و ساخت آن به سده ۷ میلادی بر می‌گردد. این صومعه که در مکان پایتخت کهن کشور ارمنستان یعنی شهر شهر باستانی آرتاشات بنا شده بود.

بهترین زمان بازدید از صومعه خور ویراپ ارمنستان

هروقت که به ارمنستان سفر کردید می‌توانید به خور ویراپ هم بروید. در تابستان‌ها هوای این منطقه بسیار گرم است، پس بهتر است در این فصل در ساعات ابتدای صبح برای بازدید به خور ویراپ بروید. این صومعه هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۵:۳۰ عصر به روی بازدیدکنندگان باز است. بازدید کامل از این صومعه حداقل نصف روز یا بیشتر زمان می‌برد.

هزینه‌های جانبی صومعه خور ویراپ ارمنستان

هزینه‌ی حمل‌ونقل تا خور ویراپ، بسته به نوع خودرویی که کرایه می‌کنید، از ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ درام است. (۹۴) قیمت بلیت بازدید از مجموعه هم ۱۰۰۰ درام است.

چطور به صومعه خور ویراپ ارمنستان برویم؟

  • با حمل‌ونقل عمومی:
    برای رفتن به خور ویراپ می‌توانید از هرجایی در ایروان، یک تاکسی کرایه کنید یا سوار ون‌های مخصوص شوید. شما برای رفتن به خور ویراپ همچنین می‌توانید در تورهای یک روزه‌ای که از ایروان حرکت می‌کنند، ثبت نام کنید.
  • با خودروی شخصی:
    در خیابان آرشاکونیاتس به سمت جنوب برانید. در این مسیر از شهر خارج می‌‌شوید و بعد از عبور از مارماراشن و هووتاشن به آرتاشات می‌رسید.
    نشانی: ۳۵ کیلومتری جنوب غربی ایروان، شهر آرتاشات، صومعه خورویراپ.

امیدواریم که این مطلب در سفر به کشور ارمنستان برای شما مفید واقع شود.

 

منبع»صومعه خور ویراپ ارمنستان | چطور به صومعه خور ویراپ ارمنستان برویم؟





:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: